Zmiana Regulaminu organizacyjnego
Regulamin organizacyjny
Regulamin Organizacyjny
Powiatowego Inspektoratu Weterynarii
w Wągrowcu
Ustalił:
Powiatowy Lekarz Weterynarii w Wągrowcu
W uzgodnieniu z:
Wielkopolskim Wojewódzkim Lekarzem Weterynarii
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Wągrowcu działa w szczególności na podstawie:
-
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (t.j.-Dz. U. z 2010 r., nr 112, poz. 744, z późn. zm.);
-
zarządzenia nr 1 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie organizacji wojewódzkich, powiatowych i granicznych inspektoratów weterynarii (Dz.Urz.MRiRW z 2010 r. Nr 3, poz. 3, Dz.Urz.MRiRW. z 2014r., poz.26);
-
Statutu;
-
niniejszego regulaminu.
§ 2
-
Regulamin Organizacyjny, zwanym dalej „Regulaminem” określa szczegółową organizację i tryb pracy Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Wągrowcu oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych i stanowisk wchodzących w skład Inspektoratu.
-
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
-
powiecie – należy przez to rozumieć powiat Wągrowiec;
-
Powiatowym Lekarzu – należy przez to rozumieć Powiatowego Lekarza Weterynarii z siedzibą w Wągrowcu;
-
Inspektoracie – należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Wągrowcu;
-
komórkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć zespoły, samodzielne stanowiska pracy oraz pracownie określone w § 11-16 Regulaminu;
-
kierowniku – należy przez to rozumieć osobę kierującą pracownią, zespołem a w przypadku zespołu ds. zdrowia i ochrony zwierząt, ds. bezpieczeństwa żywności oraz ds. pasz i utylizacji koordynatorów – starszych inspektorów weterynarii, a w razie ich braku inspektorów weterynaryjnych.
-
§ 3
-
Inspektoratem kieruje Powiatowy Lekarz.
-
Inspektorat zapewnia obsługę realizacji zadań Powiatowego Lekarza:
-
wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej;
-
jako dysponenta środków budżetowych na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych;
-
wynikających z odrębnych ustaw.
-
Inspektorat jest państwową jednostką budżetową.
-
Obszarem działania Inspektoratu jest powiat;
Rozdział II
Organizacja Inspektoratu
§ 4
1. Komórkami organizacyjnymi, z wyłączeniem samodzielnych stanowisk pracy, kierują kierownicy.
2. W zespołach, o którym mowa w § 11 - 13, kierownikiem może być starszy inspektor weterynaryjny, a w razie jego braku inspektor weterynaryjny.
-
Schemat organizacyjny Inspektoratu przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu
Rozdział III
Zasady realizacji zadań i kierowania pracą Inspektoratu
§ 5
-
Powiatowy Lekarz wykonuje zadania przy pomocy Zastępcy Powiatowego Lekarza.
-
Do kompetencji Powiatowego Lekarza należy w szczególności:
-
zatwierdzanie planów finansowych w zakresie dochodów i wydatków, nadzorowanie ich wykonania oraz dysponowanie środkami budżetowymi i pozabudżetowymi;
-
reprezentowanie Inspektoratu na zewnątrz, występowanie z wnioskami, projektami i opiniami wyrażającymi stanowisko Inspektoratu oraz składanie innych oświadczeń woli w sprawach Inspektoratu;
-
wykonywanie obowiązków i uprawnień zwierzchnika służbowego pracowników Inspektoratu, zgodnie z przepisami prawa pracy i przepisami odrębnymi, w tym ustalanie zakresów czynności pracowników Inspektoratu;
-
udzielanie pisemnych upoważnień do wykonywania określonych czynności lub podpisywania pism oraz pełnomocnictw do dokonywania czynności prawnych;
-
zapewnienie funkcjonowania adekwatnej i skutecznej kontroli zarządczej;
-
zapewnienie przestrzegania ładu i porządku, przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w Inspektoracie.
§ 6
-
W przypadku nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Powiatowego Lekarza działalnością Inspektoratu kieruje Zastępca Powiatowego Lekarza.
-
W przypadku nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Powiatowego Lekarza Weterynarii i jego Zastępcy działalnością Inspektoratu kieruje pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza pracownik.
-
Powiatowemu Lekarzowi podlega:
-
Zastępca Powiatowego Lekarza,
-
Zespół do spraw zdrowia i ochrony zwierząt,
-
Zespół do spraw bezpieczeństwa żywności,
-
Zespół do spraw pasz i utylizacji,
-
Zespół do spraw administracyjno – finansowych,
-
Samodzielne stanowisko do spraw obsługi prawnej,
-
Pracownia badania mięsa na obecność włośni.
-
§ 7
-
Kierownicy odpowiadają za:
-
należyte zorganizowanie pracy zespołu i zapoznanie podległych pracowników z obowiązującymi przepisami prawa;
-
porządek i dyscyplinę pracy;
-
merytoryczną i formalno-prawną poprawność załatwianych spraw.
-
Kierownicy dokonują podziału zadań dla poszczególnych pracowników kierowanych przez nich komórek organizacyjnych oraz ustalają na piśmie propozycje zakresów obowiązków, które przedkładają Powiatowemu Lekarzowi do zatwierdzenia.
§ 8
-
-
Projekty pism, umów, porozumień, decyzji administracyjnych i aktów prawnych wydawanych przez Powiatowego Lekarza opracowuje właściwa komórka organizacyjna, z której zakresem działania związane jest pismo, umowa, porozumienie, decyzja administracyjna i akt prawny.
-
2. Projekty aktów prawa wewnętrznego winny być przygotowane ze szczególną starannością oraz odpowiadać zasadom techniki prawodawczej.
-
Projekty pism, umów, porozumień, decyzji administracyjnych i aktów prawnych powinny być parafowane przez:
-
pracownika zajmującego się sprawą,
-
kierownika zespołu, z którego zakresem działania związany jest akt prawny;
-
głównego księgowego - w przypadku, gdy treść aktu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe;
-
pracownika ds. obsługi prawnej pod względem formalnoprawnym i redakcyjnym.
-
Projekty dokumentów innych niż wymienione w ust. 1 i 3 powinny być parafowane przez:
-
pracownika zajmującego się sprawą;
-
kierownika komórki organizacyjnej, z którego zakresem działania związany jest dokument;
-
głównego księgowego - w przypadku, gdy treść pisma czy dokumentu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe.
5. Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym, stanowiącym podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych Inspektoratu podpisują:
1) Powiatowy Lekarz lub jego zastępca lub osoba, o której mowa w § 6 ust. 2,
2) Główny Księgowy lub jego zastępca albo inny pracownik zastępujący Głównego
Księgowego w czasie jego nieobecności, pisemnie upoważniony przez Powiatowego
Lekarza.
6. Podpisujący i parafujący pisma odpowiadają za ich merytoryczną treść, formę, a także za zgodność z przepisami prawa.
§ 9
Pracownicy Inspektoratu podpisują pisma, decyzje (w tym decyzje administracyjne) i inne dokumenty w sprawach, do załatwienia których zostali imiennie upoważnieni przez Powiatowego Lekarza.
§ 10
-
Symbolikę oznaczania pism wychodzących z poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy określa załącznik nr 2.
-
Obieg dokumentacji wewnętrznej Inspektoratu określa instrukcja kancelaryjna
Rozdział IV
Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych
§ 11
-
Do zadań zespołu do spraw zdrowia i ochrony zwierząt należy w szczególności:
-
przyjmowanie zgłoszeń o chorobach zakaźnych zwierząt i prowadzenie dochodzenia epizootycznego celem potwierdzenia lub wykluczenia choroby,
-
prowadzenie czynności związanych ze zwalczaniem ogniska choroby zakaźnej, w tym wydawanie nakazów i zakazów mających na celu zwalczenie choroby,
-
przygotowywanie decyzji i postanowień w zakresie zwalczania chorób zakaźnych,
-
pobieranie próbek do celów diagnostycznych związanych ze zwalczaniem chorób zakaźnych,
-
kontrola przestrzegania wymaganych warunków weterynaryjnych dotyczących obrotu zwierzętami, miejsc skupu i gromadzenia zwierząt oraz schronisk dla zwierząt, oraz kontroli przesyłek zwierząt w miejscu przeznaczenia,
-
kontrola prawidłowości realizacji zadań przez lekarzy weterynarii wyznaczonych przez Powiatowego Lekarza w zakresie:
-
-
zadań koniecznych do likwidacji zagrożenia epizootycznego i epidemicznego,
-
szczepień ochronnych i badań rozpoznawczych, w tym badań monitoringowych,
-
nadzoru nad obrotem zwierzętami, pośrednictwa w tym obrocie, skupem zwierząt i innymi miejscami gromadzenia zwierząt,
-
-
badanie zwierząt w obrocie i wystawiania świadectw zdrowia oraz innych dokumentów,
-
opracowywanie programów i planów dotyczących monitoringu chorób zwierząt oraz planów zapobiegania chorobom zakaźnym zwierząt i zoonoz lub biologicznym czynnikom chorobotwórczym wywołującym te choroby,
-
prowadzenie rejestru podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną,
-
dokonywanie analiz i ocen sytuacji epizootycznej powiatu,
-
prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem planów gotowości zwalczania poszczególnych chorób zakaźnych zwierząt, oraz ich realizacja,
-
prowadzenie spraw związanych z uznaniem powiatu lub jego części za urzędowo wolne od poszczególnych chorób zakaźnych zwierząt,
-
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem zasad identyfikacji i rejestracji zwierząt,
-
prowadzenie kontroli w zakresie wzajemnej zgodności,
-
prowadzenie spraw z zakresu ochrony zwierząt,
-
współpraca z instytucjami i organizacjami lokalnymi na rzecz ochrony zwierząt i zwalczania chorób zakaźnych zwierząt,
-
obsługa weterynaryjnych systemów informatycznych do bieżącego przepływu informacji,
-
opracowywanie projektów aktów prawa wewnętrznego wydawanych przez Powiatowego lekarza Weterynarii,
-
nakładanie i stosowanie sankcji karno-administracyjnych w oparciu o obowiązujące przepisy,
-
prowadzenie obowiązującej dokumentacji, sprawozdawczości i niezbędnej ewidencji prowadzonych spraw.
-
§ 12
Do zadań zespołu do spraw bezpieczeństwa żywności należy w szczególności:
-
egzekwowanie wymagań weterynaryjnych związanych z przywozem i wywozem środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego,
-
kontrola przestrzegania wymagań weterynaryjnych przy:
-
-
-
uboju zwierząt rzeźnych i dobrostanu,
-
przetwórstwie mięsa, skupie i przetwórstwie mięsa zwierząt łownych,
-
-
składowaniu mięsa i jego przetworów,
-
-
-
-
produkcji mleka i jego przetworów,
-
produkcji i przechowywania jaj i ich przetworów,
-
przetwórstwie i przechowywaniu miodu naturalnego,
-
przetwórstwie i przechowywaniu produktów rybołówstwa,
-
kontrola weterynaryjna artykułów spożywczych pochodzenia zwierzęcego
-
-
-
sprowadzanych z zagranicy i pobieranie próbek tych artykułów;
-
organizowanie pobierania próbek w ramach badań monitoringowych w zakresie wykrywania niedozwolonych substancji chemicznych, biologicznych, pozostałości leków i skażeń promieniotwórczych w tkankach i płynach ustrojowych zwierząt rzeźnych oraz artykułach spożywczych pochodzenia zwierzęcego na terenie powiatu
-
organizowanie pobierania próbek do celów diagnostycznych urzędowo przewidzianych badań dotyczących:
a) badań zwierząt rzeźnych i mięsa,
b) nadzoru nad jakością zdrowotną środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego,
-
kontrola prawidłowości wykonywania urzędowych czynności przez lekarzy weterynarii wyznaczonych przez Powiatowego Lekarza do wykonywania badania w imieniu Inspekcji Weterynaryjnej,
-
sporządzanie i aktualizacja rejestru zakładów, które podlegają zatwierdzeniu albo rejestracji,
-
przygotowywanie postępowania administracyjnego w zakresie badania zwierząt rzeźnych i mięsa oraz warunków zdrowotnych żywności i żywienia w zakresie jakości zdrowotnej środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego,
-
prowadzenie obowiązującej dokumentacji, sprawozdawczości i niezbędnej ewidencji prowadzonych spraw,
-
przyjmowanie i wysyłanie informacji o niebezpiecznych produktach żywnościowych w ramach systemu RASFF,
-
obsługa weterynaryjnych systemów informatycznych do bieżącego przepływu informacji.
§ 13
Do zadań zespołu do spraw pasz i utylizacji należy w szczególności:
-
-
organizowanie pobierania próbek i gromadzenie dokumentacji dotyczącej wyników badań laboratoryjnych pasz,
-
sporządzanie i aktualizacja wykazów i rejestrów podmiotów objętych nadzorem w zakresie pasz oraz ubocznych produktów zwierzęcych,
-
kontrola nad zbieraniem, transportowaniem, przetwarzaniem, spalaniem oraz wykorzystywaniem ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego.
-
realizacja zadań wynikających z Krajowego Planu Kontroli Urzędowej Pasz oraz sporządzanie raportów z wyników urzędowej kontroli pasz,
-
kontrola gospodarstw indywidualnych, wytwarzających i stosujących pasze,
-
kontrola stosowania organizmów genetycznie modyfikowanych w paszach,
-
kontrola stosowania dodatków paszowych,
-
kontrola obrotu paszami,
-
sporządzanie aktualizacji powiatowego planu gotowości na wypadek wystąpienia zagrożeń w zakresie pasz,
-
kontrola wytwórni pasz, w tym stosujących dozwolone białka pochodzenia zwierzęcego,
-
kontrola zakładów produkujących karmy dla zwierząt domowych oraz hurtowni karm dla zwierząt domowych,
-
przyjmowanie i wysyłanie informacji o niebezpiecznych paszach w ramach systemu RASFF
-
obsługa weterynaryjnych systemów informatycznych do bieżącego przepływu informacji,
-
prowadzenie obowiązującej dokumentacji, sprawozdawczości i niezbędnej ewidencji prowadzonych spraw.
-
§ 14
-
Do zadań zespołu do spraw administracyjno – finansowych należy w szczególności:
-
w zakresie administracyjnym :
-
prowadzenie spraw z zakresu zamówień publicznych, w tym sporządzanie
dokumentacji niezbędnej do prawidłowego, dokumentowania zamówień
publicznych;
-
planowanie zakupów inwestycyjnych i inwestycji na rzecz Inspektoratu oraz współudział w tworzeniu planu rzeczowo-finansowego;
-
prowadzenie gospodarki majątkiem Inspektoratu, polegające na przyjmowaniu ewidencjonowaniu majątku Inspektoratu, a następnie przekazaniu tego majątku do korzystania właściwym osobom lub komórkom organizacyjnym, podejmowanie czynności w zakresie wyposażenia pomieszczeń Inspektoratu w sprzęt, urządzenia techniczne i materiały biurowe oraz utrzymanie ich we właściwym stanie technicznym,
-
zabezpieczenie obiektu przed kradzieżą, pożarem i innymi klęskami oraz utrzymanie czystości w pomieszczeniach Inspektoratu, prowadzenie ewidencji emitowanych zanieczyszczeń i wyliczanie opłat za wprowadzanie substancji zanieczyszczających do powietrza,
-
prowadzenie spraw związanych z nawiązywaniem, trwaniem i ustaniem stosunku pracy członków korpusu służby cywilnej i pozostałych pracowników Inspektoratu, koordynowanie sporządzania ocen okresowych pracowników,
-
prowadzenie ewidencji delegacji krajowych i zagranicznych,
-
organizowanie i prowadzenie szkoleń pracowników,
-
wprowadzanie i bieżąca aktualizacja danych nowozatrudnionych i zatrudnionych pracowników Inspektoratu do systemu kadrowo – płacowego oraz merytoryczna weryfikacja i zatwierdzanie list płac,
-
zapewnienie ochrony danych osobowych w zakresie działalności zespołu,
-
sporządzanie sprawozdań statystycznych oraz z realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej i opracowań analitycznych związanych z działalnością merytoryczną Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie właściwości stanowiska,
-
prowadzenie spraw socjalnych pracowników i pozostałych osób uprawnionych,
-
zapewnienie obsługi telekomunikacyjnej i informatycznej inspektoratu zarówno w zakresie wyposażenia sprzętowego, jak i oprogramowania,
-
zarządzanie teleinformatycznymi systemami wymiany informacji i bazami danych,
-
koordynowanie prac dotyczących funkcjonowania Biuletynu Informacji Publicznej oraz związanych z umieszczeniem na stronie internetowej Inspektoratu materiałów i informacji przygotowanych przez poszczególne komórki organizacyjne,
-
prowadzenie szkoleń w zakresie obsługi systemów informatycznych, prowadzenie ewidencji sprzętu informatycznego oraz opracowywanie i wdrażanie strategii informatyzacji Inspektoratu,
-
prowadzenie archiwum zakładowego zapewnienie właściwego przyjęcia akt do archiwum, przechowywania akt, udostępniania ich, jak również uzgadnianie z Archiwum Państwowym terminów i zakresu brakowania akt,
-
zapewnienie przestrzegania w Inspektoracie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, jak również kontrola organizacji pod względem bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
-
prowadzenie obsługi biurowej Powiatowego Lekarza, w tym również prowadzenie centralnych rejestrów wynikających z przepisów prawa oraz wykonywanie czynności kancelaryjnych zgodnie z instrukcją kancelaryjną,
-
zapewnienie usług transportowych dla potrzeb Inspektoratu oraz prowadzenie dokumentacji i spraw związanych z gospodarką taboru samochodowego będącego własnością Inspektoratu poprzez prowadzenie rejestracji, ubezpieczeń komunikacyjnych, kart drogowych, okresowych przeglądów technicznych, remontów i napraw doraźnych samochodów,
-
zarządzanie nieruchomościami będącymi w trwałym zarządzie Inspektoratu i administrowanie lokalami w budynkach i obiektach zajmowanych przez Inspektorat oraz nadzorowanie planowanych remontów, modernizacji, konserwacji prac budowlanych w tych nieruchomościach, zgodnie z przepisami prawa, jak również prowadzenie prac remontowych i konserwacji,
2) w zakresie finansowym :
-
opracowywanie materiałów do projektu planu finansowego, planu finansowego,
harmonogramów realizacji dochodów i wydatków, przygotowanie projektów decyzji/zarządzeń/zawiadomień w zakresie zmian w planach finansowych,
-
prowadzenie rachunkowości jednostki,
-
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
-
obsługa systemów i/lub programów komputerowych dedykowanych Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie zadań zespołu,
-
dokonywanie wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
-
sporządzanie w terminie sprawozdań z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania oraz wykazywanie w tych sprawozdaniach danych zgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej,
-
opracowywanie okresowych analiz i ocen z wykonania planu finansowego Inspektoratu, przygotowywanie planów i analiz gospodarki finansowej Inspektoratu oraz dokonywanie kalkulacji kosztów wykonywanych zadań przez Inspektorat,
-
sporządzanie sprawozdawczości finansowej, budżetowej oraz inne określone w odrębnych przepisach dokonywanie kalkulacji kosztów wykonywanych zadań przez Inspektorat,
-
monitorowanie i egzekwowanie realizacji dochodów budżetowych,
-
naliczanie wynagrodzeń, wydawanie zaświadczeń o wynagrodzeniach, ustalanie podstawy do emerytury lub renty, rozliczenia podatku dochodowego pracowników oraz sporządzanie wymaganych w tym zakresie deklaracji i sprawozdań;
-
bieżąca analiza poniesionych wydatków na realizację zadań Inspektoratu,
-
prowadzenie rejestru dokumentów finansowych wpływających do zespołu i terminowe ich regulowanie.
-
Główny Księgowy odpowiada w szczególności za przestrzeganie przepisów zawartych w ustawie o finansach publicznych i w ustawie o rachunkowości oraz za realizację następujących zadań w zakresie gospodarki finansowej Inspektoratu i w zakresie rachunkowości:
-
prowadzenie rachunkowości jednostki, która obejmuje:
-
przyjęte zasady (politykę) rachunkowości,
-
prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
-
okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
-
wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
-
terminowe sporządzanie sprawozdań finansowych, budżetowych lub innych sprawozdań określonych w odrębnych przepisach oraz wykazywanie w tych sprawozdaniach danych zgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej;
-
gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą,
-
-
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
-
dokonywanie wstępnej kontroli:
-
zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
-
kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
-
-
Przygotowywanie planów finansowych, innych planów i analiz gospodarki finansowej Inspektoratu.
-
§ 15
Do zadań samodzielnego stanowiska ds. obsługi prawnej należą zadania określone w ustawie o radcach prawnych, w szczególności :
-
wykonywanie obsługi prawnej, w tym udzielanie opinii prawnych pisemnych, konsultacji i porad prawnych ustnych,
-
reprezentowanie Powiatowego Lekarza przed sądami administracyjnymi i sądami powszechnymi,
-
opiniowanie umów oraz dokumentów powodujących skutki prawne dla Inspektoratu, w zakresie ich zgodności z prawem.
§ 16
Do zadań Pracowni badania mięsa na obecność włośni należy w szczególności badanie mięsa na obecność włośni w celu ustalenia o przydatności mięsa do spożycia.
Wykaz załączników:
-
Schemat organizacyjny Powiatowego Inspektoratu Weterynarii– zał. Nr 1.
-
Wykaz symboli komórek organizacyjnych – zał. nr 2.
Załącznik 1 - Schemat organizacyjny Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Wągrowcu
Załącznik nr 2 - Wykaz symboli komórek organizacyjnych
Wykaz symboli komórek organizacyjnych
W skład Inspektoratu wchodzą:
1. Zespoły, posługujące się symbolami:
-
ds. zdrowia i ochrony zwierząt ChZ;
-
ds. bezpieczeństwa żywności BŻ;
-
ds. pasz i utylizacji PU;
-
ds. administracyjno - finansowych AF;
2. Samodzielne stanowisko ds. obsługi prawnej RP.
3. Pracownia badania mięsa na obecność włośni LWM.